Kan en katt synda?
Är du en syndare?
Ordet "synd" associerar vi vanligtvis till något dåligt och med diffusa länkar till bibeln, Gud och religion.
Synd är något som Gud förbjudit och syndar man så får man Guds straff. Det har vi nog alla fått lära oss på olika sätt. Och en syndig människa är en förtappad människa. Tillhör man katolska kyrkan skall man bikta sig och bekänna sina synder och så är det bra med den saken. Men få har funderat djupare på vad det här med synd är och hur det fungerar. Så låt oss titta lite närmare på det här med synd.
Man brukar tala om de sju dödssynderna men varför stanna där när vi ändå håller på. Vi kan räkna in åtminstone två till. Sammanlagt nio alltså.
• Girighet, att vilja ha allt och mer därtill. Roffa–åt–sig–mentalitet. Eller varför inte maximera–vinsten–mentalitet. Vi har alla sett vart de leder till i konjunkturnedgångar, finanskriser och sönderslagna familjer och havererade relationer där karriär och pengahunger har fått gå före allt annat.
• Bedräglighet, att luras eller inte bedriva rent spel. Otrohet till exempel.
• Frosseri, omättlig aptit, inte bara på mat utan alla konsumtion. Även motsatta könet..
• Harm eller förbittring. Under harmen ligger en nedtryckt vrede som leder till frustration och otillfredsställelse med livet, sig själv och sina relationer.
• Stolthet. Näsan–i–vädret–attityden. När vi är stolta kan vi inte erkänna våra egna tillkortakommanden och är därför svår att leva med.
• Oro. Kanske kan beskrivas som ångest eller motsatsen till mod. Oron gör oss rädda för händelser som faktiskt inte sker just nu. Förlamar oss och gör oss oförmögna att ta risker och t.ex. uttrycka sin vilja eller åsikt, för vad kan då hända?
• Slöhet, eller lättja. Inte göra sin del. T.ex sitta framför TV’n var eviga afton i stället för att ägna sig åt att göra sina plikter, göra sin del av de tråkiga hushållssysslorna eller undvika att ta tag i sitt liv och sin relation.
• Lust. Lusten är ett tveeggat värd. Om vi blint leds av lust så kommer vi garanterat att få det besvärligt i våra relationer. Å andra sidan har lusten den funktionen att föra saker och tiing in i vårt synfält så att vi ser vad som kan ge oss lite glädje i livet.
• Missunnsamhet. Alla kan vi bli avundsjuka på andra människor som förefaller leva ett bättre liv, ha mer, eller vara allmänt lyckligt lottade. Men när detta går över i missunnsamhet så kommer vi hindra andra, vår partner, våra barn, arbetskamrater, grannar et.c. att njuta av sina framgångar. Det blir en variant av attityden "om inte alla kan få lika så skall ingen ha".
Men är det så att vi blir straffade för våra synder? Alla syndar vi ju ibland. Vi ser ju dessutom, i alla fall om vi anstränger oss lite, att vårt syndabeteende leder till oönskade och destruktiva konsekvenser. Men är det då gud som ställer till det för oss och sätter käppar i våra liv för att vi råkar vara mänskliga? För att inte hamna i trosfrågor så kan vi väl ändå konstatera att vårt syndiga beteende inte leder till något konstruktivt, hälsosamt eller positivt för mänskligheten och våra relationer. Kanske skulle vi reflektera över våra synder i stället för att bara erkänna dom eller vifta bort dom med "man är ju bara människa".
Det kanske helt enkelt är så att vi inte blir straffade för våra synder utan av våra synder. Och därför behöver tänka och fundera över dom.
Mer om synder i nästa artikel.
Man brukar tala om de sju dödssynderna men varför stanna där när vi ändå håller på. Vi kan räkna in åtminstone två till. Sammanlagt nio alltså.
• Girighet, att vilja ha allt och mer därtill. Roffa–åt–sig–mentalitet. Eller varför inte maximera–vinsten–mentalitet. Vi har alla sett vart de leder till i konjunkturnedgångar, finanskriser och sönderslagna familjer och havererade relationer där karriär och pengahunger har fått gå före allt annat.
• Bedräglighet, att luras eller inte bedriva rent spel. Otrohet till exempel.
• Frosseri, omättlig aptit, inte bara på mat utan alla konsumtion. Även motsatta könet..
• Harm eller förbittring. Under harmen ligger en nedtryckt vrede som leder till frustration och otillfredsställelse med livet, sig själv och sina relationer.
• Stolthet. Näsan–i–vädret–attityden. När vi är stolta kan vi inte erkänna våra egna tillkortakommanden och är därför svår att leva med.
• Oro. Kanske kan beskrivas som ångest eller motsatsen till mod. Oron gör oss rädda för händelser som faktiskt inte sker just nu. Förlamar oss och gör oss oförmögna att ta risker och t.ex. uttrycka sin vilja eller åsikt, för vad kan då hända?
• Slöhet, eller lättja. Inte göra sin del. T.ex sitta framför TV’n var eviga afton i stället för att ägna sig åt att göra sina plikter, göra sin del av de tråkiga hushållssysslorna eller undvika att ta tag i sitt liv och sin relation.
• Lust. Lusten är ett tveeggat värd. Om vi blint leds av lust så kommer vi garanterat att få det besvärligt i våra relationer. Å andra sidan har lusten den funktionen att föra saker och tiing in i vårt synfält så att vi ser vad som kan ge oss lite glädje i livet.
• Missunnsamhet. Alla kan vi bli avundsjuka på andra människor som förefaller leva ett bättre liv, ha mer, eller vara allmänt lyckligt lottade. Men när detta går över i missunnsamhet så kommer vi hindra andra, vår partner, våra barn, arbetskamrater, grannar et.c. att njuta av sina framgångar. Det blir en variant av attityden "om inte alla kan få lika så skall ingen ha".
Men är det så att vi blir straffade för våra synder? Alla syndar vi ju ibland. Vi ser ju dessutom, i alla fall om vi anstränger oss lite, att vårt syndabeteende leder till oönskade och destruktiva konsekvenser. Men är det då gud som ställer till det för oss och sätter käppar i våra liv för att vi råkar vara mänskliga? För att inte hamna i trosfrågor så kan vi väl ändå konstatera att vårt syndiga beteende inte leder till något konstruktivt, hälsosamt eller positivt för mänskligheten och våra relationer. Kanske skulle vi reflektera över våra synder i stället för att bara erkänna dom eller vifta bort dom med "man är ju bara människa".
Det kanske helt enkelt är så att vi inte blir straffade för våra synder utan av våra synder. Och därför behöver tänka och fundera över dom.
Mer om synder i nästa artikel.
Publicerad 2009-11-30 av Robert Seton med internt id 160.
Artikeln har 1 kommentar.
Artikeln har 1 kommentar.